Mercabarna organitza el congrés de la Unió Mundial de Mercats Majoristes en el marc de la Fira Alimentària 2018

Del 16 al 18 d’abril, Mercabarna celebrarà el congrés de la Unió Mundial de Mercats Majoristes (World Union of Wholesale Markets-WUWM), que integra els principals mercats majoristes i detallistes de tot el món, en el marc de la Fira Alimentària 2018. L’esdeveniment reunirà uns 250 directius de mercats i professionals de l’alimentació de 26 països. D’aquesta manera Barcelona es convertirà durant una setmana en la capital mundial de l’alimentació.

Aquest certamen internacional farà especial incidència en els aspectes relacionats amb la sostenibilitat, la generació d’ocupació i la responsabilitat social dels mercats, juntament a la presentació d’estudis sobre tendències de compra de productes frescos.

El regidor de Turisme, Comerç i Mercats de l’Ajuntament de Barcelona i president de Mercabarna, Agustí Colom, ha manifestat que “ja fa molts anys que Mercabarna és model al món en temes de responsabilitat social, per exemple duent a terme programes educatius per fomentar hàbits saludables entre uns 12.000 escolars anuals o impartint formació gratuïta en professions agroalimentàries a unes 300 persones desocupades, amb un índex d’inserció laboral del 66%”. Segons Colom, Mercabarna és un referent internacional també en temes de responsabilitat mediambiental, ja que recicla el 75% del residus que generen les empreses situades al seu recinte, així com en aprofitament alimentari, gràcies a l’estreta col·laboració que té amb el Banc dels Aliments que permet a Mercabarna recollir cada any 1 milió i mig de fruites i hortalisses per a persones necessitades.

Conferències destacades

Entre les conferències del congrés hi haurà la de Ferran Adrià, president de elBulliFoundation i considerat per a molts el millor xef del món, que tractarà sobre el producte fresc com a base de la gastronomia, i farà la presentació mundial d’un nou projecte que està desenvolupant elBulliFoundation amb l’assessorament de Mercabarna.

Estudi ‘Les noves tendències del consumidor d’aliments frescos’

Presentació de les conclusions de l’estudi encarregat per Mercabarna a Kantar Worldpannel sobre ‘Les claus per adaptar els mercats a les demandes del nou consumidor d’aliments frescos a Europa (amb especial referència a Espanya, França, Gran Bretanya i Alemanya), els Estats Units i Àsia’.

Les tendències previstes des de l’actualitat fins al 2030 des d’un punt de vista de consum de productes frescos se centren en:

  1. Més gent al món

Des de l’actualitat i fins el 2030, el creixement poblacional serà elevat en tots els continents a excepció d’Europa, on fins i tot decreixerà un 1,1 %. Aquesta situació obligarà a les empreses alimentàries a oferir productes amb més valor o a internacionalitzar-se i adaptar la seva oferta per poder exportar als continents amb més creixement poblacional (Àsia, Àfrica i Oceania).

  1. Més grans

L’envelliment de la població és una tendència global. Aquest fet es produirà especialment a Europa i als Estats Units on, en 10 anys, el 30% i el 25%, respectivament, seran persones majors de 60 anys.

El consumidor dels propers anys mostrarà preocupació pels hàbits saludables amb la qual cosa incrementarà el consum del producte fresc. La compra es realitzarà de forma més freqüent i el volum serà menor per la dificultat de transportar càrrega de les persones grans. Aquest consumidor de producte fresc, en tenir més experiència, serà exigent amb la qualitat i valorarà molt el tracte personalitzat, fet que el portarà a ser més consumidor del canal especialista que dels canals més organitzats.

  1. Més rics

A mesura que augmenta la renda familiar, la despesa en alimentació decreix i s’incrementa la despesa en el sector HORECA (hoteleria, restauració i col·lectivitats), així com el consum d’aliments fàcils de comprar i cuinar (productes de conveniència).

  1. Amb menys temps

El temps dedicat a comprar i cuinar es reduirà amb la qual cosa el consumidor demandarà producte fresc empaquetat i de consum fàcil.

  1. Més tecnològics

Els consumidors estaran connectats a la xarxa a través de dispositius tecnològics (PC, tablet o mòbil) i, per tant, també més informats que mai. El comerç electrònic és l’únic canal que ha crescut en vendes de 2014 a 2016, respecte a hipermercats i supermercats -que han disminuït la seva comercialització- i als canals tradicionals, discounters i convenience, que s’han mantingut. Al 2025 la quota de mercat de la cistella de la compra del comerç electrònic serà del 10% i continuarà incrementant-se, per la manca creixent de temps dels consumidors i la comoditat que suposa l’entrega a domicili.

  1. Més saludable

Amb la tendència social a cuidar la salut i l’aparença física, del 2015 al 2017 s’ha produït un increment del consum de fruites i hortalisses (+1,2 punts) i de peix i marisc (tot i que només representa el 10,8% de la despesa de productes frescos). La carn ha vist disminuït el seu consum. Tot apunta que aquesta tendència es mantindrà en els propers anys a causa de l’envelliment de la població i el interès creixent per les proteïnes vegetals en detriment de les animals.

Una altra forma de buscar salut serà a través dels productes ecològics, aliments pels quals el consumidor estarà cada cop més disposat a pagar un preu més elevat pel seu component de sostenibilitat amb el medi ambient.

  1. Local

La tendència dels consumidors a comprar productes de proximitat s’incrementa també any rere any. A Espanya, el 69% de la població prefereix productes produïts en aquest país; a França, aquest percentatge arriba al 83% i als Estats Units, el consum de productes locals s’ha multiplicat per dos en els últims 3 anys.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: