La primera edició del “Benvinguts a Pagès” supera les expectatives inicials amb més de 12.500 visitants

Formatgeria Mogent“Èxit total i sense pal·liatius”. Així valorava l’organització de “Benvinguts a pagès” aquesta primera edició del projecte. Durant aquest cap de setmana, gairebé 200 explotacions agrícoles i ramaderes d’arreu de Catalunya han fet jornades de portes obertes gratuïtes perquè la ciutadania conegués de prop el món de pagès i el producte que s’hi produeix. Malgrat el mal temps de dissabte, més de 12.500 persones han fet visites a les cases de pagès. Algunes de les explotacions han arribat a rebre gairebé 500 visitants només en el matí d’ahir diumenge, el dia amb més afluència de públic, i un percentatge important han superat els 250 visitants al llarg del cap de semana.

“Benvinguts a pagès” és una iniciativa de la Fundació Alícia, el Departament d’Empresa i Coneixement, a través de l’Agència Catalana de Turisme, i el departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, amb la col·laboració de Patronats de Turisme de les Diputacions, Consells Comarcals i altres agents locals. Els organitzadors estan convençuts que l’èxit d’aquesta primera edició garanteix la continuïtat del “Benvinguts a pagès”, amb un cap de setmana de portes obertes cada any, per posar en valor el món rural, el turisme d’interior i el potencial de la gastronomia catalana, una oportunitat per veure on neix allò que mengem.

Els visitants han estat majoritàriament famílies i apassionats de la gastronomia, però també cal destacar grups de gent gran, parelles joves sense quitxalla i alguns grups de turistes estrangers que han volgut participar de la iniciativa. Al “Benvinguts a pagès” s’hi ha pogut veure des de granges i ramats, fins a cellers, camps d’oliveres, producció de mel o sidra, plantes aromàtiques, pescadors, horta, etc. Els visitants, a part de veure les finques, hortes, camps, granges i obradors, també podien tastar gratuïtament els productes de les explotacions i comprar-ne. Aquest era un dels objectius de la iniciativa, donar a conèixer el producte local i de proximitat perquè la ciutadania el valori i el compri durant tot l’any.

Els visitants  han apostat per fer visites de proximitat, i les comarques amb més afluència han estat les de Barcelona i Girona. El repte de cara a les properes edicions és aconseguir un repartiment més equilibrat en tot el territori català.

Compromís de pagesos i ramaders

Si alguna cosa es detectava a mesura que avançava el cap de setmana era el compromís la pagesia amb el “Benvinguts a pagès”. A cada explotació participant, els pagesos, ramaders i familiars que atenien els visitants van transmetre el seu amor per la terra i pel producte. Aquest és un dels valors que més han destacat els visitants durant aquest cap de setmana, que han descobert, en ocasions ben a prop de casa, un món que desconeixien i que els ha acostat a paisatges, tradicions i producte que són la base de la gastronomia catalana.ece9eae4-4d2d-4b72-84a7-dc4645522c95

El projecte també ha comptat amb la participació de 225 restaurants que han ofert el menú “Benvinguts a pagès” amb producte de temporada i de proximitat, uns 230 allotjaments que ofereixen ofertes especials de cap de setmana, i gairebé 60 activitats complementàries -organitzades per entitats i col·lectius diversos-. En total, gairebé 700 propostes diferents per un cap de setmana que ha sumat administració i empresa privada amb l’objectiu comú de reivindicar el món rural.

“Benvinguts a pagès” és un dels actes centrals de la nominació d’enguany de Catalunya com a Regió Europea de la Gastronomia 2016. La cuina catalana s’ha convertit en un model gastronòmic a seguir. El món culinari ha girat la mirada cap als nostres fogons. Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016 té com a objectius posicionar el producte agroalimentari local com a exponent singular del territori i com a base d’una cuina que aporta un accent particular a la cultura; posicionar Catalunya pels seus productes, la seva cuina i com a destinació turística enogastronòmica.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: