Brioixeria i snacks amb algues, embotits per a vegans i un vermut ecològic, entre les novetats d’Alimentària 2016

Encara que tota Alimentària 2016 en si és un compendi de novetats, Innoval és el lloc de la fira que agrupa els últims llançaments de la indústria i que serveix de termòmetre de tendències. Aquest any es presenten al voltant de 300 productes. Snacks a base de pèsols; brioixeria amb Chlorella, alga rica en proteïnes; el primer vermut ecològic del món; una tònica artesanal de maduixes salvatges; salsitxes frankfurt vegetals, embotits i formatges per a vegans; galetes que ajuden a reduir el colesterol; brou natural de carxofa ecològic; o cafè soluble amb magnesi per combatre la fatiga són alguns dels productes que es veuran a l’exposició.

Aliments a la carta

Els productes alimentaris s’adapten a diferents estils de vida i a les necessitats específiques de cada persona. Cada vegada hi ha més aliments a la carta, productes d’ús ràpid per consumir en diferents moments; amb perfils nutricionals més saludables i per a col·lectius específics. Aquesta tendència marca un nou pas que arribarà a mig termini: la ultra personalització de les dietes, quan s’elaboraran els aliments en funció de patrons genètics.

A grans línies, segons la consultora Innova Market Insights enguany s’imposen els productes orgànics, les etiquetes de “saludable”, “natural” i “sense” i els aliments de proximitat menys processats. Alhora, creix la demanda de superaliments, és a dir, productes millorats i funcionals per augmentar el benestar i prevenir malalties. La recerca de plaer, entreteniment o diversió per crear tota una experiència alimentària és una altra de les tendències a tenir en compte.

L’interès per allò natural i ecològic ha augmentat el nombre de vegetarians a temps parcial. La dieta flexiteriana es posa de moda -fins i tot ja estan sorgint restaurants especialitzats en aquest concepte-, amb la verdura com a màxima protagonista encara que sense renunciar al consum de productes d’origen animal de tant en tant, això sí, de màxima qualitat. Els vegetals augmenten la seva presència a lactis, productes per a nens, sucs i fins i tot en els productes carnis.

Noves fonts de proteïnes alternatives

Vinculat a aquest punt es busquen noves fonts de proteïnes alternatives a la carn en algues, pèsols, soja, cereals (blat, arròs i quinoa), fruita seca (ametlles i pistatxos), llavors (chía o lli) o sèrum de llet. Productes amb les etiquetes “alt contingut en proteïnes” o “font de proteïnes” estan omplint els lineals.

Innoval reflecteix clarament aquestes tendències: nombroses categories de productes com ara sopes, snacks de pa, galetes de cereals o salses incorporen, per exemple, quinoa, un pseudocereal amb alt contingut en proteïnes i múltiples beneficis per a la salut. També es presenta una crema de xocolata per untar amb base de llavors de lli, snacks de pèsols i arròs amb forma de beina; i brioixeria amb Chlorella, una alga d’aigua dolça amb un alt contingut d’en proteïnes, vitamines, minerals i aminoàcids essencials.

Es veuran, així mateix, embotits llescats sense carn elaborats amb clara d’ou com a base proteica, salsitxes de Viena vegetals amb el gust original, formatges bio sense llet o receptes com mandonguilles, hamburgueses o nuggets vegetals amb proteïnes de blat i soja. D’altra banda, l’ecològic guanya protagonisme i es perfila com un segment en clar creixement. Hi haurà iogurts, galetes, conserves de peix, aperitius, vins, olis, tisanes i fins i tot vermuts ecològics.

La salut és el que més importa al consumidor

El consumidor valora la salut i es decanta pels productes alimentaris funcionals, que incorporen principis actius com calci, omega 3, fibra, col·lagen, probiòtics, prebiòtics, antioxidants, vitamines, etc., per millorar el benestar, prevenir malalties i proporcionar una aportació extra d’energia o proteïnes per portar una vida més activa i saludable. Per això augmenta també la demanda d’aliments “sense” gluten, lactosa, sucre, sal o greix, encara que no es pateixi cap al·lèrgia o intolerància alimentària.

En aquest sentit, a Innoval 2016 es trobaran novetats que connecten amb aquesta inquietud per la salut i el benestar. Destaquen una maionesa vegetal totalment lliure d’al·lèrgens; galetes amb betaglucà de civada que ajuden a reduir el colesterol; olis d’oliva verge extra enriquits amb Omega 3, soja i nou amb alt contingut en proteïnes i antioxidants; iogurts amb àloe vera; infusions de te ecològic funcionals; llet sense matèria grassa i amb un 50% més de proteïnes naturals; pizzes sense lactosa; o cereals farcits baixos en greix, entre d’altres.

Una altra preferència en alça són els aliments artesanals i els de proximitat, així com aquells amb una història al darrere les matèries primeres dels quals tinguin certificació d’origen i no afegeixin compostos artificials. Rajoles de xocolata d’inspiració artesanal; arrossos refrigerats elaborats amb mètodes tradicionals; pizzes fetes a mà a partir de Tritordeum, un nou cereal que combina les millors propietats del blat i l’ordi; o tòniques artesanes amb essència de maduixes salvatges són algunes de les novetats d’Innoval que il·lustren aquesta tendència.

Productes ràpids i fàcils de preparar

Un altre factor que mou la innovació de la indústria alimentària és la practicitat. Es busquen productes fàcils i ràpids de preparar i consumir en qualsevol moment o lloc, sent el packaging un aliat fonamental per a això. A més, d’acord amb els nous perfils demogràfics, els formats inclouen més racions individuals.

Plats i amanides preparades que no necessiten fred per a la seva conservació; especialitats de diferents països servides en got i llestes en pocs minuts amb només afegir aigua i escalfar al microones; rostits de xai per cuinar al forn en la meitat de temps que un tradicional; receptes del xef a força de pollastre en envasos microfornejables; snacks i toppings d’embotits; formatge en falca o tallat sense crosta; Cola Cao llest per prendre fora de casa o un kit per cuinar truites de patata en càpsula són alguns exemples.

Un altre nodrit grup de llançaments proposa nous sabors i sensacions per conquistar al consumidor: xiclets energitzants; torrons de gerd o gintònic; farina negra al carbó vegetal per fer pizzes; Cacaolat amb toc de cafè; refresc de vi baix en calories; begudes naturals de te amb gust de síndria; pizzes quadrades; perles d’oli d’oliva; caviar de fruita; o noves varietats de patates violetes i tomàquets rosats, entre altres.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: