L’informe de l’OMS va enfonsar les vendes de carn fresca i de xarcuteria gairebé un 10% la setmana posterior a l’anunci

L’informe de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) que vinculava la carn processada amb el desenvolupament de càncer va tenir un impacte a curt termini en la venda de carns fredes, embotits i carn de boví, que van caure fins a un 10% la setmana posterior a l’anunci. La d’salsitxes va arribar a cedir un 21,4%. Així ho revelen les dades recopilades per la consultora Nielsen als quals ha tingut accés EL MÓN.

L’estudi analitza les vendes en valor de carn als supermercats i hipermercats de tot Espanya abans de l’anunci i durant les setmanes posteriors. Les dades revelen que l’informe de l’OMS va espantar, almenys a curt termini, als consumidors, que durant aquests dies van evitar comprar carns vermelles i les seves variants processades i es van decantar per altres varietats teòricament menys greixos.

Les vendes d’embotits van baixar un 4,8% la setmana de publicació de l’informe i les d’elaborats carnis (hamburgueses, carn picada, etc.), un 9,8%. La caiguda més el van patir les salsitxes, amb un retrocés del 13,8% durant aquests dies, segons recull Raquel Villaécija.

Els consumidors van comprar menys carns vermelles però més blanques

“No hi ha hagut un gran impacte a nivell de consum global gràcies a que hi ha hagut un transvasament a un altre tipus de varietats blanques”, explica Olga Gómez, experta de Nielsen. Va ser el passat 26 d’octubre quan l’OMS va desencadenar l’alarma entre els carnívors en posar en el seu punt de mira hamburgueses, salsitxes i altres productes elaborats a partir de la carn vermella. El pernil, producte patri, va quedar tacat i la seva indústria, amenaçada.

El sector va advertir de l’impacte que podria generar l’alarma en una indústria que representa el 2% del Producte Interior Brut (PIB) i que està formada per més de 3.000 empreses de mida petita. “No hi ha hagut una caiguda general en el consum, sinó un retraïment que es fa més cridaner per les xifres de creixement de les que veníem”, diuen a Nielsen.

Al setembre i octubre les vendes de carn havien repuntat un 2,3% i un 2,9%, respectivament, incloent els productes envasats. Cap varietat queia, excepte el conill i, en menor mesura, els embotits.

La setmana de l’anunci de l’OMS ja van cedir els elaborats (un 9%) i els embotits (un 4,8%), tot i que les vendes globals van seguir en positiu (8%) gràcies, en part, al fet que el gall dindi es va vendre un 17% més i el conill també va pujar un 9,9% més, una mica atípic tenint en compte que el seu consum havia caigut en els mesos precedents…

Caiguda de les salsitxes després d’un període de creixement

Segons Olga Gómez, l’alarma va provocar “un descens de les carns més grasses” i en les elaborades. És el cas, per exemple, de les salsitxes, “doncs, a l’alerta de l’OMS, s’uneix que sempre han tingut pitjor fama que altres varietats”, reconeix l’experta. Les seves vendes havien crescut al setembre i octubre i, però, es van desplomar un 13,8% la setmana de l’alerta de l’OMS i fins a un 21% en la de després.

L’impacte de la notícia s’aprecia sobretot en els quinze dies posteriors: la carn fresca va arribar a cedir un 8,8%; la xarcuteria, un 9,4%; els carns fredes, embotits i elaborats, més d’un 10%. La setmana després de l’anunci les vendes globals de carn van cedir un 3,6%, encara que en la següent es van recuperar un 2,7%.

A l’Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats (Asedas) reconeixen que l’última setmana d’octubre “sol ser dolenta” de cara a les vendes i admeten que la interpretació que la societat ha fet l’informe pot “haver tingut cert reflex en un curt període de temps en els hàbits de consum”.

Jesús Domingo, vicepresident 1r d’Agroprés

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: