2014: Any Internacional de l’Agricultura Familiar

Voldria començar el 2014 recordant que aquest és l’Any Internacional de l’Agricultura Familiar, una iniciativa promoguda pel Fòrum Rural Mundial i recolzada per més de 360 organitzacions civils i camperoles de tots els continents. La seva celebració a nivell mundial, declarada per l’Assemblea General de l’ONU, pretén esdevenir una eina per a la promoció de polítiques actives a favor del desenvolupament sostenible dels sistemes agraris basats en la unitat familiar camperola, comunal, indígena, cooperativa i pesquera.

Per a Catalunya i el Govern que represento el desenvolupament rural sostenible és una prioritat. Creiem que l’agricultura i la ramaderia tradicionals, associades al consum de productes de proximitat, tenen molt a dir en la lluita per millorar el medi ambient i frenar el canvi climàtic.

Per aquestes raons, el DAAM  està portant a terme una política alimentària que, entre altres coses, promociona els circuits comercials curts, fomentant el consum dels productes de quilòmetre 0, a causa dels grans beneficis que proporcionen a productors i consumidors.

Així, promovent aquest tipus de comercialització, s’augmenta el valor afegit del producte per als productors; es produeix un efecte positiu sobre el medi ambient; s’afavoreix la confiança del consumidor; es potencia el consum de productes frescos, amb més valor nutricional i organolèptic, i per tant de més qualitat; i es dinamitza la producció agrària catalana.

Millora de la rendibilitat dels petits productors

Tot i que la venda directa i els circuits curts no poden ser la forma de comercialització de tota la producció agroalimentària catalana, amb la venda de proximitat sí que es pot millorar la rendibilitat dels petits productors, alhora que es facilita el coneixement dels productes i els productors per part del consumidor i s’ajuda a la viabilitat econòmica del camp català i, conseqüentment, al desenvolupament socioeconòmic de les zones rurals.

Tenint en compte aquests beneficis, el DAAM ha donat suport a diverses iniciatives firals i comercials, que afavoreix els certàmens adreçats al consumidor final, on es poden exposar i vendre productes alimentaris de qualitat i de proximitat. Així com l’aprovació del Decret que regularà l’acreditació de la venda de proximitat dels productes agroalimentaris.

D’aquesta manera, la Generalitat es posa al costat de l’ONU, dipositant  els esforços que siguin necessaris en potenciar la venda directa i de circuit curt; també ajudar a maximitzar els esforços de foment i promoció dels productes de temporada, i millorar la sensibilitat envers l’entorn, reduir la petjada de carboni i conservar el paisatge.

Josep M. Pelegrí, conseller d’Agricultura

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: