El consumidor demana i valora cada vegada més l’origen local del producte agroalimentari ecològic

fdc1c62f-eac5-4f6f-9e69-d4b272c1335eL’origen local del producte ecològic és un factor cada vegada més valorat i demanat pel consumidor. De fet, el 59% dels compradors habituals d’aliments ecològics si no troben un producte ecològic d’origen català, prefereixen comprar-lo d’origen català no ecològic abans que ecològic procedent d’un altre lloc. Aquest percentatge ha augmentat 10 punts respecte el 2010.

Aquesta dada figura en el Baròmetre de Percepció i Consum dels Aliments Ecològics 2012, que ha estat presentat pel conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, juntament amb les dades anuals de la producció agrària ecològica aportades pel CCPAE.

D’altra banda, es valora positivament que disminueixi la dificultat de poder trobar els aliments ecològics en els llocs habituals de compra, ja que segons el conseller “aquest fet indica que cada vegada n’hi ha més, i, per tant, els consumidors els poden comprar amb més facilitat”. Tot i així, el preu i la dificultat per trobar aquest tipus de producte continuen sent els principals obstacles per al seu consum.

Durant la presentació, el conseller Pelegrí també ha destacat que es manté en un 85% el percentatge de catalans que coneixen els aliments ecològics i els identifiquen correctament com a tals. Cada vegada hi ha menys persones que es consideren desinformades i augmenta significativament el nombre de persones coneixedores dels aliments ecològics que han rebut informació d’aquest tipus de producció a través d’alguna activitat realitzada pels seus fills en l’àmbit escolar (del 34,1% l’any 2010 al 40,1%  l’any 2012).

Un 60% de les persones que coneixen però no consumeixen els aliments ecològics manifesten interès en consumir-los en un futur, però únicament un 32,5% d’aquests (un 44% l’any 2010) estarien disposades a pagar un sobrepreu per adquirir-los, especialment verdures, llegums, fruites i carn.

De fet, tal com ha explicat el conseller, pràcticament la totalitat dels compradors d’aquest tipus de productes assumeix que hi ha un sobrepreu, i, per a més de dues terceres parts, un preu més econòmic n’incentivaria el consum. El percentatge de més que els consumidors declaren estar pagant pels productes ecològics ara és lleugerament menor, i oscil·la entre el 20% de fruites i verdures i el 27% dels ous. L’any 2010, aquest sobrepreu oscil·lava des del 24% de la llet i derivats fins el 38,6% de l’oli.

Els aliments ecològics més consumits són la fruita (74,7%), la verdura/llegums (66,7%), i els ous (65,4%). Aquests últims augmenten significativament i desplacen de la tercera posició als lactis. D’altra banda, creix el nombre de consumidors que en fan un consum diari (del 3,4% l’any 2010 al 4,7% l’any 2012).

El conseller també ha explicat que les expectatives de consum en el futur són d’estabilitat per a la majoria de consumidors (74,3%), tot i que un 18% dels consumidors manifesten la intenció d’incrementar-ne el consum.

L’estudi, que s’ha realitzat per quarta vegada, s’ha dut a terme en dues fases. En primer lloc, s’han fet 1.200 entrevistes a població general resident a Catalunya. En una segona fase, s’han fet 400 entrevistes a compradors exclusius de la llar amb la finalitat de tenir prou mostra d’aquest públic objectiu (target) i extreure’n resultats concrets.

Creix un 20% el nombre d’operadors ecològics

Durant la presentació de les dades de producció ecològica a Catalunya corresponents a l’any 2012, s’ha explicat que ha crescut un 20% el nombre d’operadors dedicats a l’elaboració, importació i comercialització de productes ecològics.

Pel que fa a la superfície inscrita, es torna a la tendència dels anys 2007-2008. Així, la superfície inscrita és de 94.972 hectàrees (92.425 hectàrees el 2011) i els creixements més importants respecte l’any anterior s’han centrat en el cultiu de vinya, que arriba a les 5.615 ha (un 5,6% més), i de cereals i lleguminoses per gra (un 4,1% més).

Pel que fa a la ramaderia, destaca el creixement en les explotacions d’avicultura d’ous, amb un increment del 40% més.

D’altra banda, les activitats industrials han augmentat un 13% de mitjana. Així, han crescut la comercialització, manipulació i envasament de productes hortofrutícoles, la panificació i la pastisseria, i els olis. Finalment, el creixement de les facturacions de l’exercici de 2011 respecte de l’any anterior va ser gairebé del 27%, i el volum de facturació de les empreses ecològiques catalanes va ser de 133 milions d’euros.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: